bloc sense fulls

Repòrter: Urbanisme al servei del vianant

Dilluns, 26 d'abril de 2021 03:00 h



Malgrat, Pineda i Calella aposten per les liles de vianants. Això sembla per la coincidència, en el temps, d'Inauguracions I l'acabament de les obres deis carrers de Mar (Malgrat), Doctor Bertomeu (Pineda) I Creus (Calella). Aquests tres carrers són una bona mostra de la política urbanística que cal aplicar. Donar prioritat al vianant per sobre del vehicle per humanitzar el nucli urbà i potenclar-lo com a pol d'atracció, no només social, sinó comercial. La millora dels carrers que es fan de vianants (o sigui, d'aquells que tenen un accés molt restringit, per no dir prohibit totalment als cotxes) comporta normalment una transformació social I econòmica de l'entorn. Malgrat ha passat d'urbanitzar uns barris abandonats a dignificar el seu centre urbà, i el carrer de Mar pot provocar la transformació d'un comerç de proximitat que potser havia quedat antiquat. La millor manera d'ajudar el comerç, però, no només és reurbanitzar els carrers més cèntrics. El pas següent és dotar els nuclis urbans d'aparcaments pijbllcs (soterrats o no) per facilitar l'accés al rovell de l'ou dels nostres municipis. Una cosa va lligada amb l'altra, i a Malgrat el consistori està també per aquesta feina. En el cas de Pineda, gairebé coincidiran les inauguracions de dues obres molt esperades. La del carrer Santiago Rusiñol (que és una actuació hidràulica important, acompanyada d'una reurbanitzacló notable, però que combina vianant i vehicle) amb la del Doctor Bertomeu, que abans d'acabar-se ja està esdevenint un revulsiu comercial. L'eix comercial que Pineda necessitava en el seu camí cap a la capitalitat altmaresmenca —segons els propòsits del govern municipal— pot comptar amb l'empenta decisiva del Doctor Bertomeu com a carrer exclusiu de vianants.

El cas del carrer Creus de Calella és potser diferent, perquè es tracta d'un vial de menor importància en comparació amb els fins ara esmentats. Amb tot, la seva reurbanitzacló contribueix a ampliar l'Illa de vianants de Calella, que va ser la primera de l'Alt Maresme, amb el carrer Església com a eix comercial. L'actuació urbanística, encara en marxa, es completarà amb la urbanització de la plaça de Vicenç Ferrer, en el terreny on hi havia els hotels Cala i Cisne. Preferències estètiques a part, aquesta plaça pretén descongestionar un nucli saturat i esponjar un carrer Jovara que últimament s'ha anat deteriorant. Com es pot veure, en cada cas l'actuació urbanística posa l'accent en diferents propòsits, però cap d'ells és negatiu.

(Editorial de la revista Repòrter, número 103, juny de 2001, pàgina 3.)
 

        comentaris

No hi ha cap comentari



comentaris
El comentari s'ha enviat correctament.

fotos

vídeos

documents






traductor



follow us in feedly

Saül Gordillo
  • ESTIGUES AL DIA!

  •    


© 2021, Saül Gordillo     Crèdits