S’ha editat i presentat a Barcelona el llibre News Agencies in the Turbulent Era of the Internet. Un volum que recull experiències d’agències de notícies d’arreu del món i que es deté en el cas exitós de l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Coordinat per l’estudiós del sector de les agències de notícies reconegut a nivell mundial, Oliver Boyd-Barrett, aquest llibre posa de manifest que la crisi ha anat a favor de les agències perquè les ha enfortit. Boyd-Barrett sosté que la crisi ha estat una oportunitat per a les agències. Però el cas de l’ACN, amb el seu model de periodisme multimèdia, treball descentralitzat i organització en xarxa, destaca especialment respecte la resta d’experiències mundials que apareixen en el llibre i, en la recent visita de Boyd-Barrett a la redacció de l’agència a Barcelona, l’estudiós s’ha mostrat molt interessat per la particularitat d’aquesta aposta, innovadora i que marca tendència.
llegir més
Fa dies que tinc al Facebook una invitació per afegir-me al grup Salvem l'Avui. He estat a un clic d'incorporar-me als prop de 4.000 internautes que formen part d'aquest grup impulsat pels treballadors de l'Avui. Però no ho he fet. El lema "Salvem l'Avui" em sembla, d'entrada, una mica injust per als nous propietaris i gestors del diari. Dient "Salvem l'Avui" s'estan dient moltes coses alhora. Certament, el diari acumula problemes de fa temps i, sorprenentment, és dels pocs rotatius editats a Barcelona que encara no ha reduït la plantilla en un context de crisi del sector i de davallada econòmica global. Si la campanya pretén fer pressió per esmorteir acomiadaments i edulcorar les previsibles retallades, doncs sí, és fàcil d'adherir-s'hi.
llegir més
Les redaccions són terriblement avorrides i s’hi perd massa el temps. L’afirmació és del periodista Juan Varela, que va participar fa pocs dies en una de les sessions de 10 en comunicació, organitzades per l’Escacc. Cal dinamitar-les (de dinamita) i demanar als periodistes que surtin al carrer i siguin més presents a Internet, afegia el gurú i consultor. La veritat és que les rutines a moltes redaccions no han evolucionat prou. En algunes d’elles sembla com si el temps no hagués passat. Hi ha símptomes preocupants, com, per exemple, la moda d’algunes empreses de censurar l’accés des dels ordinadors de la redacció a blocs, determinades pàgines web i xarxes socials com Facebook. Aquestes empreses interpreten que tenir els seus periodistes navegant una part de la jornada laboral per les eines 2.0 és una distracció i una pèrdua de temps, és a dir, de productivitat.
llegir més
La setmana ha estat marcada per la polèmica de l'entrevista de la directora de Televisió de Catalunya, la periodista Mònica Terribas, al president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla. Dirigents socialistes com Joan Ferran, Josep Maria Balcells o Carme Figueras van acusar Terribas d'haver sotmès el president Montilla a un interrogatori i pràcticament de faltar-li al respecte. Montilla va intentar fer de Gerhard Schroëder [wiki] amb la nevada, però li va sortir malament si buscava un cop d'efecte mediàtic. Ha donat la cara, sí, però la polèmica per l'escàs fair play demostrat pels quadres socialistes ha acabat tapant la pròpia entrevista i l'intent del president de comparèixer davant de la ciutadania.
llegir més
Es queden els de sempre, titulava Miquel Macià a Nació Digital. La crònica de les eleccions al Col·legi de Periodistes de Catalunya era la d'una mort anunciada. Josep Maria Martí és el nou degà, i el derrotat Salvador Cot s'ha posat a la seva disposició per començar a treballar en les necessàries reformes internes. La imatge del Col·legi ha quedat per terra, especialment després d'una campanya electoral agra i bruta. Uns i altres han estat incapaços de fer campanya sense afeblir la institució, és a dir, el Col·legi. I ara que ja s'han fet les eleccions el que els toca és posar-se a treballar perquè encara que es quedin "els de sempre", acabin amb els problemes de sempre. Mantenir uns anys més la pugna interna no durà enlloc, i cal prendre bona nota del fair play demostrat a les delegacions territorials.
llegir més
L'Agència Catalana de Notícies (ACN) va néixer el 1999, dos anys abans que morís Ramon Barnils, periodista que havia reclamat una agència pròpia per vertebrar l'espai català de comunicació i per explicar Catalunya al món. Coincidint amb el desè aniversari de l'ACN, s'acaba de crear la secció de Món, amb delegacions a Madrid i Brussel·les (ja existents) i la incorporació de Nova York, París, Londres i Berlín. Aquest any els més de 250 mitjans de comunicació, institucions i empreses abonades podran disposar de notícies internacionals. És, sense cap mena de dubte, un pilar fonamental en la construcció d'una agència nacional de notícies amb vocació integral. Barnils, que als anys vuitanta va impulsar el primer servei de notícies en català de l'agència estatal EFE, veuria aquest any com l'ACN és més a prop del projecte que havia somniat.
llegir més
La revista Walk in, publicació trimestral de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), publica una entrevista amb motiu del desè aniversari de l'Agència Catalana de Notícies (ACN). La podeu llegir aquí. Explico que les històries de l'agència i de la UOC són paral·leles, perquè l'ACN es va inspirar en el model tecnològic i innovador de la universitat, que es va crear fa quinze anys. En l'entrevista, publicada en català, castellà i anglès, explico que un dels reptes de l'ACN és la internacionalització, és a dir, mantenir l'aposta per la informació de proximitat, però obrint-nos al món.
llegir més
L'Agència Catalana de Notícies (ACN) entra a les xarxes socials per potenciar el periodisme col·laboratiu. L'agència mantindrà un fil d'actualitat al seu compte de Twitter, on se segueixen institucions, clients i mitjans abonats a l'ACN, i a través del qual s'intentarà canalitzar la participació dels internautes. El canal de YouTube, ja existent, té ara disseny personalitzat gràcies a l'augment de visites pels vídeos que hi penja l'ACN. Una altra novetat és el compte de Flickr, on es penjaran una petita mostra (amb marca d'aigua) de les fotografies que l'agència ofereix als seus clients.
llegir més
El programa de TV3 30 Minuts d’aquest diumenge, I tu quin diari compres?, va ser intensament comentat en temps real a Twitter i debatut a les xarxes socials d’Internet. Diumenge era pràcticament impossible veure’l per l’ordinador a TV3 a la carta, a causa de l’augment de les visualitzacions habituals del programa la mateixa nit. El 30 Minuts planteja un interessant debat sobre la crisi de la premsa tradicional i del periodisme en general, i això apassiona part de la comunitat internauta que anava retransmetent l’emissió en directe.
llegir més
Agraeixes que algú et faci un elogi com aquest. Necessites posar-te nostàlgic. T'agrada que t'enviïn correus o et pengin comentaris en què un et diu que ha plorat d'emoció, l'altre que ha somrigut, i uns quants que fa quinze anys érem l'òstia i encara ho som. En Cuyàs, en Flores, en Quico, l'Oriol, en Xevi, la Montse, l'Ana, en Grau... i ara aquest apunt d'en Francesc Ponsa [bloc], periodista que estima el Maresme i la seva gent. Per què no ens ho hem de dir? Allò va ser important per a nosaltres. Però, com diu la cantarella dels santeros quan la festa decau, "no n'hi ha prou!"
llegir més
Crec que ha arribat el moment de fer un pas més i d'obrir un web personal a www.saul.cat. Aquesta nova pàgina pretén endreçar tots els continguts textuals i audiovisuals que vaig penjant a la xarxa. És a dir, mantindrà els apunts del bloc, però també mostrarà de manera fàcil el meu arxiu de fotos, els vídeos, els arxius (en pdf, mp3 i enllaç url), els llibres, els tuits i els enllaços, afegint també el meu nou Delicious i un ampli directori (en construcció) de portals, pàgines, eines i blocs.
llegir més
Bones notícies a l'Agència Catalana de Notícies (ACN). S'ha signat el primer conveni col·lectiu de l'empresa, que fins ara, tot i ser pionera en el periodisme multimèdia a Catalunya, funcionava amb el conveni d'oficines i despatxos. Han estat tres anys de treball per dotar l'empresa de l'ACN d'un conveni que regulés el funcionament d'una activitat complexa i peculiar com la d'una agència multimèdia basada en la distribució territorial i el teletreball. El conveni és un gran regal pel desè aniversari de l'ACN. Un regal per als treballadors, que veuen millorades les seves condicions, i per a l'empresa en el seu conjunt. Felicitats a tots!
llegir més
El diari Nació Digital publica aquest cap de setmana un reportatge al seu Canal Digital sobre l'Agència Catalana de Notícies (ACN), fent balanç de l'any que acabem de passar: El 2009, un impuls per a l'ACN. Vull agrair l'atenció d'aquest mitjà respectat a la internet catalana que és Nació Digital i a tot el Grup Nació Digital, que, des de Vic, ha articulat un projecte comunicatiu seriós, ambiciós i molt arrelat al territori, ja que disposa d'un munt d'edicions locals i comarcals a part de les capçaleres temàtiques.
llegir més